NZ vrijdag 26 oktober - Reisverslag uit Te Aroha, Nieuw Zeeland van Gerard Zantboer - WaarBenJij.nu NZ vrijdag 26 oktober - Reisverslag uit Te Aroha, Nieuw Zeeland van Gerard Zantboer - WaarBenJij.nu

NZ vrijdag 26 oktober

Door: Wout en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

26 Oktober 2012 | Nieuw Zeeland, Te Aroha

Vandaag zijn we op bezoek bij Klaas en Annette Groen, en hun dochter Lisa in Te Aroha. Dit is voorlopig het laatste bedrijfsbezoek, komende dagen tot a.s. donderdag zijn we tourist.....

De ontmoeting met Klaas berust op een toevalligheid. Ergens in mei van dit jaar was ik aan het werk en kwam Klaas tegen bij een klant van mij in Uitgeest. Hij was op familie bezoek en liep toevallig op dit bedrijf omdat zijn broer de buurman is van mijn klant. Je weet hoe dat gaat, een praatje, het ene woord haalt het andere, en uiteindelijk een uitnodiging om langs te komen.

Klaas en Annette melken 230 Yerseys en 'Yersey-crossbreed' dieren. Zij zijn 30 jaar geleden naar NZ gekomen en via de weg van 'share milking' hun eigen boerderij opgebouwd.
Wij zijn nog niet eerder zo'n nuchtere veehouder tegen gekomen. De vraag die hij zich altijd stelt bij wat hij ook doet is: 'wat gaat het mij opleveren en wat kost het?'.
Als je dat principe hanteert en je houdt je er ook aan, doe je nooit geen gekke dingen waar je later spijt van krijgt. Zij hebben het prima voor elkaar!!

Wij wisten ook niet precies wat we moesten verwachten, tenslotte kennen wij hen amper. Maar we werden bijzonder hartelijk ontvangen en kregen een uitgebreide rondleiding over het bedrijf. Na de lunch kregen we al snel het voorstel hier te overnachten.
Wij hadden nog wat BBQ vlees in de camper, Annette verzorgde de groente en de aardappels, en zo werd het nog een heel gezellige avond.

Zijn nu net in de camper (22.30 uur plaatselijke tijd) en ik maak nog even het verhaal af, om daarna ook plat te gaan.

Fotolink: https://www.dropbox.com/sh/k5q4fwxhbb38dwx/btwGcsadyJ

Wout en Gerard.

• 26 Oktober 2012 - 11:52

Anneke:

Wat een mooie foto's!

Door jullie bezoeken duiken jullie heerlijk het Nieuw Zeelandse leven in. Leuk hoor.
    Gerard, wanneer zien we jou eens op een foto mét stoere leren hoed???

En dat idee van wat kost het en wat levert het op, niet mee naar huis nemen hoor.... :)
    Dan val ik meteen gigantisch door de mand....

• 26 Oktober 2012 - 14:24

Andre:

Hallo Wout en Gerard,
    Leuk om jullie zo te volgen. Het gaat jullie goed af zo te zien.
    Ik hoop dat jullie nu wat meer foto's van het landschap maken, want voor een niet boer is een koe al snel een koe. Alhoewel het interessant is om te zien hoe de boeren het daar doen.
    En Wout, ga je op de foto, zet dan even die blauwe hoed af. Let wel, heel Alphen kijkt met jullie mee.
    Goede reis verder en ik kijk alweer uit naar het volgende bericht.

Groetjes ook van alle SOOL mates, Andre

• 26 Oktober 2012 - 15:59