NZ woensdag 7 november - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Gerard Zantboer - WaarBenJij.nu NZ woensdag 7 november - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Gerard Zantboer - WaarBenJij.nu

NZ woensdag 7 november

Door: Wout en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

07 November 2012 | Nieuw Zeeland, Dunedin

NZ woensdag 7 november.

Blij dat wij binnen hebben kunnen slapen bij de familie Ford. Het heeft vannacht gevroren!!! Anders hadden wij in de camper gelegen onder een dun dekbed, brrrrrrrr.
Een lekker ontbijt gehad met 'Eggs Benedict', een gepocheerd ei op met boter besmeerde toast of beschuit met een beetje kaas erover. Lekker voor je cholesterol, maar smakelijk!

Ik had nog niet verteld over de communicatie met Des en Lynda, dat was soms een heel gevecht. Zij spreken, zoals ze het zelf noemen 'slang'? ( spreken het uit als sleng), dat lijkt op Engels met een eigen uitspraak van veel woorden. Een soort dialect. Slecht te verstaan dus, en na een paar glazen wijn helemaal niet meer te verstaan.....

Na het afscheid op weg naar Alfons Zeestraten in Winton. Onderweg hebben wij ons eerste verkeersslachtoffer gemaakt. We reden een vogeltje dood. Dat dit pas na 3 weken gebeurd is ons een raadsel, want de weg ligt daar vol met dode dieren. Met name 'Possum', een soort buideldier die daar heel veel voorkomen. Het is daar een plaag en schadelijk voor de flora, dat is ook de reden dat men ze vangt, doodt en plukt, want hun haar (vacht) wordt gebruikt voor kleding vanwege de hoge isolatiewaarde.

Bij Alfons aangekomen werden we na de koffie over het 1200 ha. grote bedrijf in een jeep rondgereden. Alfons komt oorspronkelijk uit Hoogmade, en via Pijnacker uiteindelijk verhuist naar NZ.
Het bedrijf bestaat uit 3 boerderijen die aaneengesloten op 1 grote kavel liggen, met 2400 melkkoeien totaal. Op deze 3 bedrijven werken in totaal 15 mensen in vaste dienst, en ieder jaar heeft hij ook nog 1 of 2 stagiaires uit NL.
Hij is echt de manager van het geheel. Onder hem komen twee 'operation managers', één ervan is zijn 23 jarige zoon. Deze twee zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken, en sturen op hun beurt weer de 3 bedrijfsleiders en het personeel van de individuele bedrijven aan.
Een prima georganiseerd geheel van iemand die weet wat hij wil, wel doordacht zijn beslissingen neemt en zeker niet verder springt dan zijn polsstok lang is.
Opnieuw een leerzame dag.

We staan nu op een camping in Dunedin aan de oostkust. Wout slaapt reeds en ik maak dit nog even af en ga dan ook onder de wol.

Welterusten!

Link:

• 07 November 2012 - 11:16

Anneke:

Hoi Gerard en Wout,

Ook hier wordt ' s morgens al zo nu en dan ijs gevonden op de ruiten.
    Wat het weer betreft zul je dan ook maandag niet echt een shock hoeven te ondergaan...
    Wat leuk dat je bij allerlei Nieuw- Zeelanders zo hartelijk wordt ontvangen.
    En....... Mazzel dat jullie overal wijndrinkers tegen komen.
    En bier?
    Jullie de lentebok en ik de herfstvariant......
    Even ter herinnering : de chocoladehagelslag namens Patricia en Paul.....

Hier alles oké , het blijft leuk dat er geskyped kan worden, ook al is de verbinding af en toe niet optimaal.

Slaap lekker en morgen weer een grandioze dag.
    Dank weer voor de foto's.

En laat Oskar maar in N-Zl hoor... Vier katten in THE house ( en ja soms op bed....) is gek zat

• 07 November 2012 - 17:36

Jaap Brinkman:

Hallo Wout en Gerard,

Stuitte bij toeval op jullie reisverslag. Mooi, man! Jaloersmakend, al die overweldigende indrukken van dat mooie land. Ook goed om te lezen dat jullie regelmatig de handen uit de mouwen steken (daarmee wordt de reis misschien fiscaal aftrekbaar?)
    Ben overigens, net als Anneke, wel verbaasd over jullie wijnconsumptie; de AmBreed collega's die hier wel eens komen zijn toch vooral bierdrinkers ("Heineken extra cold, extra large")

Goede reis en veel plezier nog samen!

Groeten uit Arnhem

• 07 November 2012 - 20:29

Ank:

Hoi mannen, misschien een idee om zelf ook possums te vangen en er dan een extra dik goed geisoleerd dekbed van te maken! Want in een koud bed is het niet fijn slapen brrrrrrr. Maak er morgen weer een fijne dag van en tot skypes/mails Xx Ank

• 09 November 2012 - 18:54

Nicole Den Brave:

Heey mannen,

Zo af en toe lees ik julie verhalen. Leuk hoor!
    Wij Jeroen en ik waren er vorig jaar rond deze tijd.
    en zijn toen ook bij alfons geweest om op de boerderij te kijken.
    groot allemaal he.
    Hoorde van Maarten dat jullie alweer bijna thuis komen!
    alvast een fijne terug reis!

groetjes Nicole