NZ 28 oktober 3e versie - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Gerard Zantboer - WaarBenJij.nu NZ 28 oktober 3e versie - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Gerard Zantboer - WaarBenJij.nu

NZ 28 oktober 3e versie

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

29 Oktober 2012 | Nieuw Zeeland, Rotorua

NZ zondag 28 oktober.

Ik heb een geweldige nachtrust gehad, ging om een uur of 10 liggen en was zo weg, om met 1 onderbreking door te gaan tot 7.30 uur. Heerlijk! Wout slaapt wat minder, maar is niet ontevreden als hij het vergelijkt met thuis. Het weer is minder zonnig, meer bewolking maar wel droog met een aangename tempratuur.

Na het ontbijt vertrokken richting 'Wai-O-Tapu, Thermal Wonderland'. Een vulcanisch gebied waar je geisers hebt en waar de meest vreemd ruikende en kleurrijke smurrie uit de aarde opborrelt. De kleurenvariatie wijst op de aanwezigheid van mineralen. Enkele belangrijke zijn: Zwavel, ijzeroxide, koolstof, silicum, mangaan en arsenicum.

Wij vroegen ons op de heenweg al af waarom de uitbarsting van de geiser ( de Lady Knox Geiser ) altijd om 10.15 uur is? Dat weten we nu! Men gooit namelijk een chemisch goedje ( niet schadelijk voor het milieu ) in die krater en dan een minuut of 5 later begint dat ding te borrelen en heet water te spuwen. Dit fenomeen is ondekt door gevangenen die daar in de bossen moesten werken. Zij wasten hun kleding in het hete water, en door de zeep die ze gebruikten erupteerde de geiser. Toevoeging van zeep vermindert de oppervlaktespanning van het water, waardoor stoom en water vrij kunnen komen door de ventilatieschacht van de geiser.
Daarna en wandeling gemaakt over het terrein aldaar, en je ziet inderdaad de meest prachtige natuurverschijnselen.

Daar niet ver vandaan heb je 'Waikite Valley, thermal pools', waar wij lekker in baden van tussen de 39 en 42 graden hebben liggen dobberen. Lekker relaxen en genieten van het natuurlijke warme water dat ze daar door die baden heen laten stromen.

We zijn nu ( 16.00 uur ) op de camping, snel een was aangezet, en worden eind van de middag opgehaald om naar het Mauri dorp te gaan.

Ondertussen is het 22.00 uur en we zijn weer terug op de camping. Geweldige show gezien en gehoord hoe de Mauri bevolking leeft en hoe zij verbonden zijn met hun voorouders.
Uiteraard heeft dit een commerciele achtergrond, maar wij exploiteren Volendam ten slotte ook!
De maaltijd is traditioneel klaar gemaakt, met hete stenen die ze in de grond stoppen, en laten het daar bovenop gestapelde voedsel garen.
Smaakte uitstekend en er was zeker niet tekort. Morgen een licht ontbijt schat ik in.....

Wout en Gerard.

Link: https://www.dropbox.com/sh/qo0h9u7cqzhlqht/jJ45DBp6PR