NZ maandag 5 november - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Gerard Zantboer - WaarBenJij.nu NZ maandag 5 november - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Gerard Zantboer - WaarBenJij.nu

NZ maandag 5 november

Door: Wout en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

05 November 2012 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Vandaag zijn we naar de 'Fox Glacier' geweest. Dit is één van de twee gletsjers die daar in de buurt te bezoeken zijn. De andere is de 'Franz Josef' Glacier. Bij navraag welke nu te bezoeken werd de eerst genoemde aangeraden omdat die te voet wat toegankelijker is. Je kunt er ook overheen met een helikopter maar dat was voor ons geen optie. We hebben ten slotte gekozen om rond te gaan met een gids, die neemt je dan ook helemaal mee de gletsjer op. Als je op eigen houtje gaat mag je niet zover.

Aangekomen bij de organisatie krijg je instructies, dikke sokken en speciaal schoeisel. Als je wil kan je ook nog een regenjack lenen, maar het was prachtig weer toen we er heen gingen. Dat het daar snel om kan slaan bleek wel, want gedurende de tocht ging het betrekken en toen onze groep terug kwam begon het te regenen, mazzel dus!

Met de bus wordt je naar de gletsjer gebracht en per gids gaan er ongeveer 10 mensen mee. Het is een uur lopen door de natuur naar de gletsjer toe, en onderweg vertelde de gids (Joe) over het hoe, wat en waarom. Omdat de gletsjer in beweging is en smelt in dit jaargetijde, moeten de gidsen van die organisatie dagelijks controleren en bijhouden of de paden over het ijs nog begaanbaar en veilig zijn. Er worden dan ook bijna dagelijks nieuwe paden ( lees trappen ) in het ijs uitgehouwen om de bezoekers boven te krijgen.

Ik betwijfel of de foto's weergeven wat wij gezien hebben, want dit stuk ongerepte natuur maakte wel heel veel indruk op ons. Ik heb misschien wel 100 foto's geschoten, maar die kunnen natuurlijk niet allemaal op de site, dus ik hoop dat die paar die erop staan jullie een indruk geven.

Na terugkomst verder met de dagelijkse verplaatsing. Via het plaatsje 'Haast', wat aan zee ligt, door een stuk van 'Mount Aspiring National Park' naar 'Wanaka'. Halverwege hadden we de 3000 km te pakken! Je rijdt dan een heel stuk langs 'Lake Wanaka', ook weer zo'n prachtig stuk natuur. Het waaide nogal hard en de golven op dat meer deden niet onder voor die van de Noordzee.
We staan nu op de camping in Wanaka, en het is nu 21.30 uur plaatselijke tijd als ik dit schrijf. Dit nog even op de site plaatsen, tandjes poetsen en lekker slapen.

Welterusten, Wout en Gerard.

Link:

• 05 November 2012 - 14:01

Anneke:

Ohhh... diep onder de indruk.... Wat prachtig.
    Wat zal dat in het echt ongelooflijk indrukwekkend zijn geweest.

Morgen weer een mooie dag mannen!

Ank:

Jeetje mannen wat GAAF!! Het was goed dat op die ene foto links aan de zijkant mensen liepen zodat je kunt vergelijken hoe groots het wel niet is. Zeer indrukwekkend. Wat kan de natuur toch prachtig zijn.

• 05 November 2012 - 17:39

Ank:

Sorry er geen even iets niet goed met het versturen!!!