NZ 25 oktober volledige versie - Reisverslag uit Te Aroha, Nieuw Zeeland van Gerard Zantboer - WaarBenJij.nu NZ 25 oktober volledige versie - Reisverslag uit Te Aroha, Nieuw Zeeland van Gerard Zantboer - WaarBenJij.nu

NZ 25 oktober volledige versie

Door: Wout en Gerard.

Blijf op de hoogte en volg Gerard

29 Oktober 2012 | Nieuw Zeeland, Te Aroha

NZ donderdag 25 oktober.

Vandaag zijn we een dag mee geweest met Joost Segeren (voor NZ- ders Joseph). Joost is dierenarts en is 2,5 jaar geleden naar NZ gekomen samen met zijn vriendin.
In de periode daarvoor was hij de dierenarts bij Wout. Begrijpen jullie meteen hoe dit contact tot stand gekomen is.

Na ontvangst zijn we direct op pad gegaan. Op het eerste bedrijf was er een probleem met een koe die melkziekte had. Joost heeft haar onderzocht en behandeld en daarna vervolgden we onze weg.
Daarna kwamen we op een bedrijf waar een groot aantal dieren gesynchroniseerd was, en nadere behandeling moest ondergaan. Dit synchroniseren is hier gebruikelijk omdat men wil proberen de meeste dieren binnen een periode 6 weken weer drachtig te krijgen.

Toen werd het leuk! We gingen naar een bedrijf waar 9 stieren getest moesten worden op hun spermakwaliteit. Ik zal in het kort beschrijven hoe dat gaat, anders krijg je bij de foto's misschien andere gedachten.
Joost stimuleert rectaal de prostaat van de stier en rommelt nog een beetje van binnen. Daardoor raakt de stier opgewonden en komt er wat voorvocht met sperma naar buiten druppelen. Dan is het de bedoeling dat iemand dat opvangt. In dit geval Wout!! Tja, ik moest foto's nemen tenslotte......
Het opgevangen goedje werd daarna onderzocht onder een microscoop. Resultaat 8 goed en voor 1 is het einde verhaal.

Het volgende bedrijf had een probleem met een kreupele koe. Vakkundig sneed Joost de ontstekening open, zodat de druk er af ging. En na ontsmetten en verbinden kon het dier weer verder.

Terug op de kliniek nog wat rondgekeken en gezellig bij zitten kletsen. Joost vroeg ons te eten bij hem thuis, dus op weg naar 'New World', zeg maar de plaatselijkse AH. Joost had avonddienst, en ja hoor in de super wordt hij gebeld; spoedgeval, een koe met een kalfprobleem. Snel afrekenen en hup in de auto op weg naar het geboorteprobleem. We kwamen bij een 'beef-cow' in barensnood, kalf zat achterstevoren!
Joost en Wout hebben dat samen opgeknapt ( zie foto's ) en gelukkig leefde het stierkalf nog!

Veehouder was blij en kwam met een stuk of 20 lams koteletten voor Joost. We kregen er van hem ook een stuk of 8 mee, dus barbecuen morgen!
Na het eten bij Joost hebben wij hem hartelijk bedankt en zijn we naar de campground in Te Aroha gereden, die we vanwege het late tijdsstip maar even hadden gebeld. Maar dat was geen probleem.

P.s. Mijn korte broek zit nog in de tas. Het is droog en bewolkt geweest met af en toe een klein zonnetje, maar de zuidenwind maakte het koud!

Fotolink: https://www.dropbox.com/sh/mu9u31z1i8an640/XKOQ7854C_

Wout en Gerard.

• 29 Oktober 2012 - 09:27

Anneke:

Hoi Wout en Gerard.
    Wat een prachtige foto's.
    Mooi om weer een stukje mee te kunnen beleven op deze manier.
    Ben zo langzamerhand wel erg nieuwsgierig naar een foto van Gerard mét Crocodile Dundee hoed.

Het weer is hier ook niet echt goed te noemen.
    Regen, gure wind.
    Via de app "live weer'had ik al gezien dat het bij jullie ook regent. Jammer".. Zou maar lekker die wine tour gaan doen!!

Hier alles oké: De klassieker Feyenoord-Ajax is spectaculair geëindigd in een op de valreep gelijkspel; Prins Friso toch niet dood; bijna een kabinet. Och het kan niet op.
    O ja.....
    Heb vanavond dan toch eindelijk het bed gedeeld met een ander man; de kater Ollie van Anne is weer gezellig in het pand en schoof er gezellig bij. Was weer even wennen....

Wens jullie graag een heerlijke avond, een goede nachtrust en morgen weer een heerlijke dag!

• 29 Oktober 2012 - 12:11

Jose Buis:

Hoi Gerard en Wout,

Wat ontzettend gaaf en leuk wat jullie allemaal meemaken. Mooie foto's trouwens.
    De toerist uithangen hoort er natuurlijk ook bij.

Wij hebben inderdaad een hele gezellige avond gehad met de dames, leuk om ook nog even met jullie te skypen.
    De dames hebben volgens mij een druk program, dus geen tijd om jullie te missen denk ik zo.
    De eerste week zit er al weer ruim op, time fly's.

Geniet er nog van, met hopelijk iets beter weer.

Groetjes Jose